Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Pielęgnacja cery dojrzałej w porze zimowej

Pojęcie cera dojrzała dotyczy skóry człowieka pomiędzy 30. a 40. rokiem życia. Skóra może być zarówno sucha, a nawet bardzo sucha, jak i mieszana.
Cera dojrzała charakteryzuje się pewnymi specyficznymi zmianami, które powoli postępują z wiekiem i są praktycznie nieodwracalne.
Do podstawowych cech określających ten rodzaj cery należą: widoczna utrata elastyczności i jędrności, ścieńczenie naskórka i jego chropowatość, pojawienie się widocznych zmarszczek i zwiotczeń, rozszerzonych naczynek krwionośnych oraz specyficznych przebarwień.
Skóra dojrzała to skóra, po której widać objawy  mijającego czasu.

Czytaj więcej: Pielęgnacja cery dojrzałej w porze zimowej

Zadbaj o kości na wiosnę

Zima to pora roku, w której na naszej szerokości geograficznej dzień jest krótszy od nocy, a słońce przesuwa się nisko nad horyzontem. W związku z tym ekspozycja na światło słoneczne jest zmniejszona.
Fakt ten jest znaną przyczyną obniżonego samopoczucia, a nawet poważnych depresji, które rozpoznaje się w okresie zimowym. Jednak zmniejszone nasłonecznienie ma również poważne konsekwencje dla zdrowia naszego układu kostnego. Otóż w wyniku niedostatecznej ilości promieniowania słonecznego w naszej skórze nie jest produkowana wystarczająca ilość witaminy D.

Czytaj więcej: Zadbaj o kości na wiosnę

Odżywianie mózgu

Na przestrzeni ostatnich lat, ze zwiększoną uwagą prowadzi się badania  nad rolą jaką odgrywa racjonalne żywienie organizmu człowieka w rozwoju i funkcjonowaniu mózgu. Obejmują one różne dyscypliny, głównie nauki medyczne i żywieniowe. Zwrócono uwagę na  procesy kształtowania się i rozwoju mózgu od wieku niemowlęcego do czasu jego funkcjonowania w późniejszych okresach życia. Szczególny nacisk położono na problematykę właściwego, racjonalnego odżywienia tego najważniejszego organu jakim jest mózg ludzki.  W świadomości ludzkiej istnieje słuszne z naukowego punktu widzenia  przekonanie, że poprzez odżywianie organizmu w istotny sposób oddziałujemy na funkcjonowanie mózgu.

Czytaj więcej: Odżywianie mózgu

Selen – pierwiastek życia

Prawie każdy z nas wie, że selen to pierwiastek chemiczny, który stosowany jest m.in. do barwienia szkła i emalii. Jednak ma on bardzo duże znaczenie biologiczne. Najważniejszą rolą selenu jest udział w wytwarzaniu enzymu, który chroni błony komórkowe przed szkodliwym działaniem wolnych rodników.

 

Przez długie lata selen był uważany prawie wszędzie jedynie za truciznę. I oczywiście jest nią, ale tylko w nieodpowiednich dawkach. Czyli wnioskiem jest, że odrobinę za dużo – szkodzi, a odrobinę za mało – też jest źle. W całym organizmie mamy go łącznie około 10 - 15 mg, a zalecane dobowe spożycie selenu wynosi dla osób dorosłych 55 mikrogramów, zaś przekroczenie dawki 400 mikrogramów na dobę może prowadzić do objawów zatrucia. Należy jednak pamiętać, że metoda oznaczania selenu należy do najtrudniejszych, stąd podawanie bezwzględnych ilości należy przyjmować zawsze z zastrzeżeniem.
Entuzjastycznym momentem dla selenu były lata sześćdziesiąte, kiedy to zaczął się zachwyt nad jego mikroelementem. Uważano, że bez selenu nie ma zdrowia, że wraz z witaminą E ratuje serce, że przedłuża młodość i chroni nas przed rakiem.

Czytaj więcej: Selen – pierwiastek życia

Pszenica orkisz w żywieniu

Wśród coraz liczniejszych grup konsumentów systematycznie rośnie zainteresowanie utrzymaniem dobrego zdrowia oraz spowolnieniem procesu starzenia, co powoduje wzrost zainteresowania żywnością o ukierunkowanym oddziaływaniu na organizm.

Podstawową grupę produktów spożywczych  w żywieniu człowieka stanowią produkty zbożowe uzyskiwane z różnego rodzaju zbóż (Gawęcki i Hryniewiecki, 1998).

Czytaj więcej: Pszenica orkisz w żywieniu

 

 
 

Odwiedza nas 43 gości oraz 0 użytkowników.