Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Super odżywianie

Jedz tylko to, do czego nic nie dodano, z czego nic nie ujęto i co zepsuje się, jeśli nie zjesz tego natychmiast — nie bez racji głoszą propagatorzy coraz popularniejszej diety raw food. Kliniki leczące pacjentów w oparciu o surową, ekologiczną, wegetariańską żywność odnoszą na Zachodzie spektakularne sukcesy: pokonują choroby uznane przez współczesną medycynę za nieuleczalne.Wiele osób jest namawianych do robienia rzeczy, które nie są zdrowe. Są oszukiwane. Z powodu tego oszustwa lekarze zarabiają pieniądze, szpitale są zatłoczone, a my jesteśmy chorzy” — mówi Paul Nison.

Czytaj więcej: Super odżywianie

Owsiane bogactwo składników odżywczych

Owies jest rośliną znaną już od wielu tysięcy lat. Na obszarze obecnej Danii, Szwecji, Finlandii oraz Wysp Brytyjskich zboże to wyparło uprawianą pszenicę (2000 – 1000 r. p.n.e.). W starożytnej Grecji (200 – 130 r. p.n.e.) znany był jako roślina lecznicza. Od VII w n.e. uprawiany był w Chinach i w rejonie Morza Śródziemnego, w 1602 r. jego uprawa rozpowszechniła się w Ameryce, a w XVIII wieku w Australii. Na naszych ziemiach zboże to początkowo znane było jako chwast. Jego intensywną uprawę rozpoczęto 100 lat p.n.e. Przypuszczalnie rozpowszechnili ją Celtowie. W Europie przez całe wieki owies był powszechnym pokarmem, do czasu, aż w XIX wieku wyparły go ziemniaki. Ziarno owsa odznacza się wyjątkową kombinacją składników odżywczych, która decyduje o jego przydatności w żywieniu człowieka. Zawiera więcej białka o bardzo korzystnym składzie aminokwasowym i tłuszczu (w tym dużą zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych) oraz mniej węglowodanów niż inne zboża. Stanowi również bogate źródło błonnika pokarmowego, a zwłaszcza polisacharydów nieskrobiowych, takich jak rozpuszczalne w wodzie -glukany i pentozany. Cechą charakterystyczną błonnika owsianego jest duża zawartość frakcji rozpuszczalnych w wodzie. Z tego powodu owies jest najcenniejszym ze wszystkich uprawianych zbóż. Obecność wspomnianych składników owsa sprzyja wykorzystywaniu go do wzbogacania produktów pochodzenia zbożowego, takich jak pieczywo czy wyroby cukiernicze. Przetwory owsiane powinny bezwarunkowo zostać włączone do naszej codziennej diety. Niestety, w Polsce owies wciąż jest zbożem „niechcianym”. Wykorzystanie owsa zmniejsza się nawet w przemyśle paszowym, a głównym produktem owsianym spożywanym przez Polaków wciąż są płatki owsiane. 

Czytaj więcej: Owsiane bogactwo składników odżywczych

Witamina B12 - prawdy i mity

 O tym, jak witamina B12 wpływa na ludzki organizm oraz czym grożą jej niedobory, z dr Romanem Pawlakiem z East Carolina University rozmawia Agnieszka Flakus. Witamina B12 jest jedną z kilku witamin rozpuszczalnych w wodzie. Bierze udział w reakcjach chemicznych zachodzących w każdej komórce ludzkiego ciała. Jest niezbędna do normalnego funkcjonowania mózgu i układu nerwowego, wytwarzania krwi, kwasów tłuszczowych, energii, itd. Jej aktywna forma nazywa sie kobalamina. Termin ten określa grupę związków chemicznych, zawierających kobalt. Witamina B12 posiada najbardziej skomplikowaną strukturę chemiczną ze wszystkich witamin. Aktywna forma tej witaminy wytwarzana jest tylko przez mikroorganizmy (bakterie, wirusy, grzyby i drożdże).

 

Czytaj więcej: Witamina B12 - prawdy i mity

 

 
 

Odwiedza nas 6 gości oraz 0 użytkowników.